Protokoll från styrelsemöte 16/9

Tid: 2009-09-16, kl: 08:55
Plats: AB7, Tingsholm


Dagordning
1.
Mötet öppnas
2. Närvarande
3. val av sekreterare
4. Val av justerare
5. Godkännande av dagordning
6. Föregående mötesprotokoll
7. Genomgång av planering
8. Marknadsundersökning
9. Övriga frågor
10. Mötet avslutas

Medverkande: Emilia Bergendal (ordf)
                        Emma Sprigg (sekr)
                        Sebastian Lind (just)
                        Fillip Josefsson
                        Agnes Liden


Protokoll
1.
Mötet öppnas av Emilia
2. Alla är närvarande
3.  Emma (jag)väljs till sekreterare
4. Sebastian väljs till justerare 
5. Alla godkände dagordningen
6. Efter att tittat på föregående mötesprotokoll känner vi att vi klarat av många av de punkter vi satt upp. Några av punkterna låter vi ligga kvar på planeringen framåt i tiden
7. Vi går igenom planeringen och kommer fram till lite nya punkter:
    - Jag ska göra en prototyp/ presentation på hur boken skall se ut inför mötet med IPM 
    - Vi beslutar också att på fredag ska vi planera allt som ska tas upp med IPM
    - Vi skjuter upp samtalen till tryckerierna tills vi vet lite mer
8. När det gäller marknadsundersökningen som Jag och Sebastian gjorde känner vi att vi nöjer oss med de svar vi fick på grabblördagen så länge. Vi ska göra en bättre och mer utförligare marknadsundersökning. Men det var ändå skönt att få bekräftat att många tycket bra om vår idé.
9. Jag åker hem och hämtar kameran så att vi kan ta ett gruppkort, vi passar även på att skriva samarbetskontraktet
10. mötet avslutas

Detta inlägg har skrivits av mig, Emma Sprigg
(Förra veckan var det Emilia som skrev)





De senaste dagarna i företaget

Hejsan hoppsan!

Nu är protokollet från vårt första styrelsemöte ute på bloggen, hoppas att det kan vara intressant för er att läsa!
Det var verkligen givande för oss att ha ett riktigt möte tillsammans, vi hann planera en vecka framåt och även diskutera hur vi ska göra saker och ting på bästa sätt. Detta tror vi medför att arbetet kommer flyta på bättre och vi kommer kunna jobba betydligt mer effektivt! 

Vi var som sagt ner på stan igår för att prata med personalen på bokia och på biblioteket, tanken var att vi skulle ta reda på om det fanns några liknande produkter redan samt att vi skulle få deras åsikter om våra idéer. Det var väldigt nyttigt och de vi pratade med var hjälpsamma och tillmötesgående. Detta gjorde att vi till lyckats bestämma oss för vilken av produkterna vi vill tillverka, ett STORT steg framåt alltså! 

På morgondagens lektion hade vi planerat att genomföra vår marknadsundersökning för att se var slumpvis valda personer tycker om vår produkt. Vi är dock lite osäkra på om vi kommer att hinna med detta på den korta tiden vi har så det finns en chans att vi ägnar oss åt fotografering och bloggdesign istället.


Vi återkommer med resultatet av morgondagens utmaningar, tack för idag!

Protokoll från första styrelsemötet

Tid: 2009-09-09, kl: 09:12

Plats: AB7 Tingsholmsgymnasiet



Dagordning

1. Val av ordförande

2. Val av sekreterare

3.  Val av justerare

4. Genomgång av dagordning

5. Hur ligger vi till i arbetet? Behöver vi intervjua fler personer? Hur ser våra kunskaper ut?

6. Planering för de närmaste lektionerna

7. Förberedelser inför mötet med Marie Sverker

8. Våra målsättningar för den närmaste framtiden?

9. Emma gör en övning med gruppen

10. Övriga frågor

11. Mötet avslutas

 
Medverkande: Emma Sprigg (ordf.)

                          Emilia Bergendahl (sekr.)

                          Agnes Lidén (just.)

                          Sebastian Lind

                           Filip Josefsson



1
. Emma väljs till ordförande

2. Emilia väljs till sekreterare

3. Agnes väljs till justerare

4. Dagordningen godkänns efter att en punkt angående den kommande marknadsundersökningen läggs till under övriga frågor.

5. Gruppen anser att vi ligger bra till med arbetet. Vi ska inom kort gå ner och prata med personalen i bokhandeln och på stadsbiblioteket för att höra deras åsikter om våra förslag på produkter. Vi ska även intervjua vår mentor Marie Sverker för att bolla lite idéer med henne.
    Våra kunskaper är tillräckliga för att vi ska kunna komma igång med att skapa vår produkt så fort vi bestämt oss och registrerat oss som företag. Vi behöver dock skaffa oss lite mer information för att kunna färdigställa produkten, något som Emma delvis tar tag i redan under mötet. Hon tog kontakt med en före detta UF- elev för att höra hur de skaffade information till sin produkt med lite likande innehåll.  

 
6. Planeringen för de kommande veckorna ser ut som följer:

   
Onsdag 9/9   - Intervjua personalen på Bokia och biblioteket
                       - Skriv affärsidén på dator

  
Torsdag 10/9 – Prata med Marie Sverker

  
Fredag 11/9  - Fotograferar oss i företaget

  
Måndag 14/9 - Möte på IPM?
                       - Designa bloggen (prata med IPM)

  
Tisdag/onsdag 15/9, 16/9 - Ta kontakt med olika tryckerier, titta på priser osv.

   
   
 - Emma tar kontakt med IPM angående ett möte på måndag
 - Emilia prata med sin mamma om hur man kan få kontakt med andra länder


7
. Möte med Marie Sverker
    - Hennes åsikt om de båda idéerna
    - Tror hon att det behövs?
    - Några bra förslag på innehåll?
    - Målgrupp och pris?

    - Spontana frågor som kommer upp under mötet ska vi givetvis också ta upp

 
8. Målsättningarna inför den närmaste tiden är att bestämma oss för vilken av våra två förslag på produkter vi ska tillverka, genomföra en marknadsundersökning och så småningom börja tillverka vår produkt och vår affärsplan.

   Vi i företaget har även satt upp ett gemensamt mål eftersom vi under mötet insåg att vi alla fem har samma problem. Vi ska lära oss att ta tag i saker och ting direkt!



Information & layout

Hejhej bloggen och alla fans!

Nu sitter vi i företaget här i en datasal och filar på vår presentationsteknik. Vi har information och- layout för tillfället och i nuläget förbereder vi en presentation av en "test" produkt. Jag känner på mig att den kommer att bli grym!

Arbetet med vår riktiga UF-produkt står och stampar lite just nu men redan imorgon ska vi ta tag i situationen, vi ska hålla vårt första riktiga styrelsemöte. Det finns ganska många punkter på våran dagordning så vi hoppas på att hitta några bra sätt att komma vidare! På torsdag ska vi även ha ett möte med vår mentor Marie Sverker för att få hennes synpunkter på våra två bästa produktideér.

Nu är det dags för oss att fixa det sista inför den kommande presentationen. Återkommer i morgon med protokoll och dagordning från styrelsemötet!

/ tack för visat intresse och kom ihåg - Don´t beat it, just swim it!



Hej bloggen!

Idag har gruppen skrivit på affärsplanen, vi står emellan två olika grymma ideér.
Vi spånar i vilken av ideérna som är den ultimata, och har nu under några lektioner sammanfattat vad vi vill ha med i ideérna. Vi har insett nu att vi har glömt vissa saker, vad har vi nu glömt undrar ni? Jo bland annat en fin presentation av oss i företaget. Vi lovar att de kommer så fort som möjligt. 

Till Peter Danestad som vi vet läser denna blogg så vill vi bara påmina dig om att Dragon fisk står på menyn på torsdag. 

Ha det gött! 


Välkommen!

Hej och välkomna till vår blogg.
Här kommer ni få följa vårat företags utveckling.
Vi är fem elever från Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn som går andra året på företagarprogrammet.
Vi har i uppgift att under det kommande året starta ett eget Uf företag, vår målsättning är att utvecklas mycket och att gå långt i tävlingarna.
Hoppas ni gillar det ni läser, hej så länge!



Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0